sophie

OSLO, NORGE DEL I
En onsdagseftermiddag åkte jag till Oslo (inte för att bara vara där en eftermiddag, men ni fattar).
Jag vet inte om ni vart i Oslo, men det var faktiskt inte den roligaste staden.
Och eftersom jag är ett rätt så stort fan av Stockholm twistar vi till detta och ställer Norge och Sverige mot varandra,
en gång för alla. (Typ).

Jag och min mamma carpade kvällen lite och gick ner till Aker Brygge. Det var ganska fint. 
Men, det krävs ju lite mer än ganska fint för att slå Strandvägen och resten av Stockholms vattenpromenader (haha va).
 

Efter det fick vi syn på ett ställe som kallas kvadraturen, som alltså tydligen är Gamla stan i Oslo (??).
Det visade sig vara ett torg typ, Gamla torg. Stockholm gör det bättre med en hel ö.
 
Men sen så! Vi gick vidare till operahuset, som jag hört att man kan klättra på taket på. Så det gjorde vi ju såklart. 
RIktigt fint var det faktiskt, kan inte säga att Stockholm toppar det. Ett poäng till Norge. 
 
Vi fortsatte kvällen med att utforsta Karl Johans Gate (döpt efter svensk kung, poäng STHLM) och parallellgatorna runt omkring. 
Vi hittade Oslos svar på Hötorget, vilket var mysigt och så. Men kan ni tro mig när jag säger att Hötorget får min röst? 
Annars helt okej fint, mysiga detaljer och snyggt med en stor gata som leder till slottet. 
Jag är ju liiite partisk med tanke på hur mycket jag vart i Stockholm och sett alla dess fina gator, 
men jag ger ändå Oslo ett halvt poäng för "nice try, det räckte helt ok långt". 
 

Så, resultatet hittils då? Stockholm 4p, Oslo landade på 1,5.
Men, vi spenderade ju faktiskt en hel dag till i denna söta stad. 
Stay tuned för den spännande fortsättningen, kompisar!
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress