sophie

A TRAVELER'S GUIDE TO: WEEKEND IN GDANSK PART I
Jag har så mycket att visa er från Polen! Man kan säga lite vad man vill om det landet, men over all tycker jag faktiskt att det är ett fint land. Det finns olika delar av det, vissa lite mindre fina och en del som, till exempel, Gdansk. Jag har ju bara varit uppe vid kusten, så jag utgår ju därifrån, såklart.

HUR SOM HELST, här är lite bilder från våra två första dagar. Arkitekturen i Gamla stan i Gdansk är jättefin. Tydligen är själva staden väldigt gammal, men på grund av andra världskriget förstördes mycket och husen som står där idag är därför inte ens hundra år gammal. Men de är fina för det! Älskar på något sätt detaljen att husen är vridna efter gatan, och inte tvärtom. Här finns också alla caféer. Gdansk har så många mysiga ställen att fika på för inte alls högt pris. 
 

 
Hamnen (mer som en boardwalk, för att vara ärlig) är stället där alla restauranger finns. En mysig lite promenad går längst kanalen med en massa restauranger. Min favorit måste nog vart den amerikanska Billy's, vilket jag tror är nån typ av kedja?? HIttade fler såna runtom i stan. Kedja eller inte dock, maten var sjukt god. For starters fick vi popcorn, varmrätt åt jag typ godaste kycklingen med smokey bbq sauce. Dog så mycket, rekomenderar!!! För er som gillar fotboll och billig öl, checka in Restaurang Republica. (Ljusrosa huset på bild, faktiskt)


Gdansk är också hemstaden för Europas största tegelstenskyrka, vilket kan vara lite kul att veta. (Vet att jag sa äldsta i min vlog men hade fel ok. (Har ni inte sett den än så kan ni se den HÄR)) Den är massiv, intryckt mitt i centrum bland massa hus. Första gångerna vi gick förbi den märkte vi inte ens att den var där. Tog detta kort utan att veta att det var just den kyrkan. The more you know.. (the more stupid you feel). Är ni på snabbvisit i Gdansk, ta chansen att gå in i den! Har en fetisch på kyrkor tydligen. St Mary's Church heter den, och har stått där i runt femhundra år, så för att vara en *rätt ny kyrka* är den fan så gammal. 



 
(Öppnar här en ny kategori där jag tänkte dela med mig av mina tips från resor jag gjort, saker jag sett och upplevt och förhoppningsvis ge lite inspiration till att resa och var man ska börja. Hoppas ni gillar!)
 
Ida

Åh jag var i Gdansk med mina bästa vänner förra sommaren, nu kommer minnena tillbaka haha! Vi bodde egentligen i Sopot som jag på sätt och vis tycker är en ännu trevligare stad, sväng förbi där nästa gång! :)

Svar: Jag var också i Sopot, fast bara över en dag! Riktigt söt stad, speciellt när det är sol och varmt :)
sophie

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress