sophie

A TRAVELER'S GUIDE TO: WEEKEND IN GDANSK PART III
Det mest intressanta jag gjorde under min resa till Gdansk var helt klart turen ut till Westerplatte, en väldigt viktig en dessutom. Första september 1939 startade andra världskriget på just den platsen. Det var under gryningen som tyskarna gick till anfall mot polackerna i Westerplatte. Idag är det lite av ett museum, allt som klarade sig under kriget finns kvar för oss att se.
 
Man får gå runt på udden lite hur man vill, det finns folk där som ger turer och en massa skyltar med information om vad som hände på just det stället den står på. Längst ut finns en monument för att hedra alla som stred i andra välrdskriget för att skydda Polen. Här under står jag i ett av de två vakthusen som klarade sig. Det var totalt runt sju stycken, men det var bara detta och ett till som klarade sig. (Om man nu kan säga att en ruin är elikamed att "klara sig". Aja.)


För att göra hela grejen ännu lite ballare åkte vi piratskepp ut. Bara det liksom. Rundturen kostade sextio PLN för en vuxen, men av någon anledning gick jag som ungdom även då kvinnan som sålde biljetterna frågade om jag var över tjugo och jag sa nej. Egoboost typ. Hursom, ska ni till Gdansk borde ni absolut ta och klämma in detta! Åk med första båten vid nio och det är absolut rimligt att man är tillbaka i staden senast ett. 

 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress