sophie

YEAR IN AMERICA - TRAVELS
NEW YORK, NY
Precis som alla andra nya au pairer, började jag mitt år i NY med en härlig dag i NYC. Lite chock om man aldrig varit i USA förut, men oj vilket häligt ställe! En av mina favoritstäder, for sure. 
 
SAN DIEGO, CA
I november åkte jag ner till SD med min värdfamilj en helg. Vi gick på Seaworld, hängde på beaches och tog det lugnt bara. Skulle rekomendera att åka hit, speciellt om man tycker om den lite mer laid back-stilen och sommar mer eller mindre året runt. När jag var där senast fick jag ett "good morning" när klockan var runt två på eftermiddagen. 
 
LOS ANGELES, CA
City of dreams, åh vad jag älskar den här staden! Jag var där första gången i november, då jag och Hanna åkte ner för att stalka One Direction. Pretty much. Vi var där i fyra dagar, var turister, njöt av staden och mötte Harry Styles. Lyckad resa!
 
SANTA BARBARA, CA
I januari åkte jag ner till Santa Barbara, levde surfingliv hos en kompis och hade det allmänt bra i sommarvädret (Ja, gillar sommaren). Den staden påminner mycket om LA, även då den är så mycket mindre. Stor collegestad, och definitivt värd att besöka. Så mysig!
 
SAN DIEGO, CA
I februari tog jag och tre andra tjejer bilen ner till San Diego. Detta är resa jag tycker så mycket om av så många anledningar. Hade sjukt bra sällskap, vi var helt spontana med den, då vi bestämde oss tisdagen innan vi skulle åka att vi skulle ner. Fredag natt bar det av, vi körde hela natten. Gjorde hela San Diego på lördagen och tog bilen upp längst highway 1 på söndagen. 
 
OAHU, HI
Lite efter jag kommit hem från min road trip åkte jag med min värdfamilj till Hawaii. And here's my tip; får ni chansen att åka till Hawaii, ta den! Bara ta den, skit i om ön inte riktigt är den ni vill till eller vadfan som. Jag var på ett disney resort och hade halvbra väder typ hela tiden, men så fint det var iallafall! Eftersom att vi var på ön där Pearl Harbour finns tog min värdfamilj med mig dit också. Har velat åka dit såååå länge och det var riktigt intressant att vara där och se allt med egna ögon. 
 
CHICAGO, IL
Också en rätt spontan resa. Jag och Ulrika var lite sugna på att resa, så vi bokade Chicago och tre veckor senare var vi där. Chicago borde man åka till om man tycker om typ vadsom egentligen. Allt finns där. Det är en stor stad, med ett mysigt downtown och den bästa metron jag vart med om i hela mitt liv. Det finns också mysiga neighbourhoods (lägg bucktown på minnet) samt en himla massa att se och göra! 
 
NEW BUFFALO, MI - MICHIGAN CITY, IN
Eftersom att jag är lite knäpp av mig, och lika så Ulrika, tog vi chansen att se lite andra saker när vi var i närheten. Detta var en liten dagstrip från Chicago som vi gjorde, inte jätteroliga destinationer, men ändå roligt att uppleva nya saker! Speciellt i Indiana var det väldigt amerikanskt, sådant vi inte ser i storstäder eller runt om i Bay Area. kan tipsa om att vart man än åker, åk runt lite utanför städerna om ni har möjlighet och upplev olika kulturer!
 
MILWAUKEE, WI
Också en dagstrip i samband med Chicagoresan. Milwaukee är huvudstaden i Wisconsin och faktiskt en rätt mysig stad. Vi åkte dit på en ledig dag, då allt var stängt och alla låg och sov med bakfyllor. Typ. Men det var riktigt mysigt ändå, det var en stad som påminner mycket om Europa. Speciellt Tyskland och Stockholm. Inget jag kanske skulle rekomentera att åka till en längre period, men har ni vägarna förbi så varför inte svänga in?
 
TELLURIDE, CO
Hit åkte jag och min värdfamilj i juni, vi hälsade på min värdpappas släkt under en dryg vecka. Detta är en riktigt mysig skidort, där bland annat Tom Cruise har ett hus. Det ligger längst in i bergen, i en dal på ungefär 3000 meter över havet. Äkta småstadskänsla där alla känner alla, även lite southern känsla på det. Tänk er Hart of Dixie, det var ungefär exakt så. 
 
SANTA BARBARA - LOS ANGELES - SAN DIEGO, CA - GRAND CANYON, AZ - LAS VEGAS, NV
I juli var min familj och hälsade på, så vi passade på att göra en road trip som de flesta gör. En väldigt bra rutt som man ser mycket på, men som ändå inte tog allt för lång tid. Vi började med att åka highway 1 ner till SB, för att sedan spendera några dagar i mitt fina LA. Jag visade famljen runt bland de turistiga sakerna och tog det lugnt bara. Efter det tog vi bilen ner mot SD, och sedan vidare till Grand Canyon och Las vegas. LV är verkligen en stad för sig, jag kan verkligen inte jämföra den med någon annan stad. Jag vet inte riktigt om jag tycker om den så mycket, men jag rekomenderar absolut att åka dit någongång! Vi var där i tre dagar ungefär, men jag skulle säga att en eller två helt klart räcker, då staden är ganska liten och det finns inte jättemycket att göra där. Åk också dit efter att ni fyllt 21 år. 
 
LOS ANGELES, CA
Min sista resa under mitt år var i september, åkte till LA en sista gång med ett härligt gäng och gick på konsert. Det roliga är att även då jag redan vart där två gånger så fanns det ändå så mycket nytt att göra, och jag har fortfarande en massa saker kvar jag vill se! Vi gick på One Diection (OCH 5SOS som förband <3) två kvällar, sedan spenderade vi en hel del tid i Beverly hills, Hollywood och en dag åkte vi ner till Manhattan beach-området och hängde på The OC-caféet. En av de bästa resorna jag gjort under året, älskade typ varje sekund. 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress