sophie

OSLO, NORGE DEL II
Vi fortsätter maktkampen mellan Norge och Sverige, från att jag var i Oslo för en liten minisemester.
Sen senast står det alltså 4-1 till Stockholm.

Här börjar vi med en morgonfika vid hamnen. 
Detta är alltså den godaste oboy jag någonsin druckit, och därför går poängen till Norge. 
Var hittar man denna goding då? Jo, på Kaffebrenneriet. Finns lite överallt i Oslo.

Fyllda med oboy och kaffe tog vi oss an skärgården. Här finns det mycket bra och mindre bra. 
1. Vanlig kollektivbiljett funkar fint. Alltså billigt att åka båt. Poäng Norge.
2. Stockholms skärgård är aningen finare, och lite fler öar. Poäng Sverige. 
3. Overall, skärgårdskänslan finns lite mer på Stockholms vatten. Alltså poäng Sverige. 

Efter båtlivet tog vi oss till Grünerløkka, vilket typ är Södermalm i Oslo.
Min favoritdel av Oslo, men lite litet och bestod mest av parker. Pinne till mitt älskade Söder!
 
Norge får dock cred för deras mathall!
Oj, vad jag gillade det stället. Ett måste att besöka. En härlig blandning av mat, råvaror och bakelser. 
Solklar vinst till Norge på den fronten!
Vi köpte bland annat cupcakes som ni ser nedan, det är tips! Sjukt goda som vi sen avnjöt på tåget hem.
Perfekt ju. 
 

Snabbt tips på café om ni mot förmodan inte vill fika inne i mathallen.
Mitt emot ligger ett ställe jag glömt namnet på, men som klättrade rätt högt på min Oslo-lista. 
Gratis WIFI och allt. 

Så det, mina vänner, var både en liten gudie och tips, samt årets seriösaste tävling mot vårt grannland. 
Trots att Oslo inte kommer högst upp på min lista av bästa städer i världen (det är ju STHLM, såklart),
så är jag ändå glad att jag fått åka dit och kolla runt lite. Dock blir det nog ingen resa tillbaka dit på ett tag, haha. 
 
Men hur slutade det hela då? Norrmännen kämpade på bra och drog tre poäng till i denna omgång,
men så gjorde även nollåttorna. Oslo landar alltså på 4,5 poäng, och Stockholm tar det med 7 pinnar. Heja blågult! 
 
Med det sagt, hoppas ni gillade detta! Och planerar ni en storstadsresa och väljer mellan Oslo och Stockholm,
välj Stockholm. Alltid. Ni kommer inte bli besvikna. Det är världens bästa stad. Då som nu, för alltid. (Oj, kent referens.)
Puss på er!!! 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress