sophie

FRÅGELÅDAN

Jag har tänkt åka till USA som au pair efter att jag tagit studenten, och jag har några frågor till dig: 
* Hur gjorde du för att samla ihop timmar av barnerfarenhet? (Jag jobbar för tillfället som ledare på barngympa, men vill gärna göra mer då det endast är 1h/vecka) 
* Tog matchingprocessen lång tid, och vad skulle hända om man mot all förmodan inte hittade någon familj att matcha med? 
* Vad är största skillnaden mellan USA och Sverige? 

Din blogg är min favorit av de au pair-bloggar jag läser! Kram och tack på förhand! :)


Allra först, tihi tack så mycket! 


Så första frågan, jag tog hand om mina småkusiner en hel del under min uppväxt så jag fick skapligt mycket barntimmar från dem. Det är väl bästa sättet att få ihop erfarenhet, att sitta barnvakt då det är mest likt till vad man gör som au pair dagligen. Sedan fick jag också vara tränare för gymnastik ett tag! 


Min matchningsprocess gick på ungefär en månad, vilket var väldigt snabbt. Jag hade fyra matchningar och du kan läsa mer om hela min process i kategorin som så kreativt heter "matchningsprocsessen", om du skulle vilja! Jag tror inte du behöver oroa dig för att inte få en matchning då du inte direkt har en tidlimit (som du har ifall du skulle gå i rematch när du väl är i USA, alltså två veckor) och dessutom finns det folk som jobbar med att hitta familjer som matchar dina intressen och sedan matchar ihop dig med dem, men om du verkligen inte får en matchning du tycker om så kanske du bara kan byta organisation eller skicka iväg ett litet argt mail till organisationen du är hos just då, haha.


Största skillnaden mellan Sverige och USA är svårt, det finns ingen riktigt stor skillnad utan flera små, tror jag! Tillexempel att människorna här är mer utåtgående, det är otroligt viktigt att ha ett vårdat språk, allt är byggt för lata människor och saker och ting är billigare här. Största skillnaden för mig personligen är nog att jag faktiskt har ett heltidsjobb nu. Att gå från gymnasiet till det utan någon vidare paus är större än vad man tror. Jag har så otroligt mycket mer ansvar nu och jag kan inte bara sova vidare om jag inte orkar ta mig till första passet.


Hoppas du fick bra svar, annars är det bara att fråga igen! 


Jag och Freja at GG bridge! 



Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress